Sådan kommer du i form derhjemme

| | 0 Comments

Du behøver ikke at tage op og træne i det lokale fitnesscenter for at komme i god form. I denne artikel kan du få inspiration til hvordan du kan komme i form uden nødvendigvis at skulle forlade hjemmets trygge rammer.

Sjipning er også for voksne

Der er mange voksne, som har den holdning at sjipning er en leg for børn. Men du kan også sjippe i forbindelse med træning. Det gør mange boksere for eksempel og det er også en disciplin i gymnastik hvor det hedder ”rope skipping”.

Hvis du fx ikke er så vild med at løbe, så kan du forbrænde samme antal kalorier ved at sjippe i 15 minutter, som du ville forbrænde, hvis du jogger i en halv time. I begge aktiviteter vil du opnå at forbrænde omkring 200 kalorier alt efter din vægt og hastighed. Du kan sjippe i haven eller på et fast underlag foran TV-et.

Styrketræning i hjemmet

De fleste tænker på maskinerne oppe i træningscentret, når de tænker på styrketræning. Men du kan også styrketræne derhjemme uden at skulle investere i dyre maskiner. Du kan fx tage en klassisk øvelse som fx armbøjninger. Både mænd og kvinder kan træne armbøjninger og hvis det er lidt for svært eller hårdt i starten, så kan du tage dem på knæene. En anden klassiker er mavebøjninger, hvor du skal ligge på ryggen på gulvet, lægge armene på kryds over brystet og løfte dig op gentagende gange for at træne, så du kan få et lækkert vaskebræt.

En anden måde at træne alle musklerne i kroppen er at lave planken. Her skal du have plads på gulvet, som svarer til din højde. For at få gavn af planken skal du blive i samme position i mindst nogle sekunder og efter et stykke tids træning vil du kunne lave planken i to minutter ad gangen. Husk dog ikke at presse dig selv for meget i starten. Det er bedre at forbedre kroppens styrke gradvist end at løbe risici for skader, så du slet ikke kan træne i et stykke tid.

Step-ups på trapperne i hjemmet

Hvis du har trappetrin i hjemmet, så kan du også træne step-ups. Hvis du ikke har trapper, så kan du bruge en lille skammel i stedet.

Det er en meget nem øvelse, som handler om at du træder op på trinet med den ene fod og derefter den anden fod og med det samme træder ned igen med den ene fod efter den anden.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *