Fitness for begyndere – hvor skal du starte?

| | 0 Comments

Nogle gange kan det være svært at komme i gang med træningen fordi man ikke ved hvor man skal begynde. I forbindelse med fitness for begyndere stiller nybegyndere ofte spørgsmålstegn ved hvilket udstyr man skal begynde med og det gennemgår vi i denne artikel.

Cardio træning

I fitnesscenteret har du først og fremmest en række maskiner til cardio træning. Cardio betyder at man træner hjertet og kredsløbet. Derfor svarer det også til konditionstræning eller kredsløbstræning på dansk.

En god maskine for begyndere er en cross-country skimaskine, som gør det nemt at træde arme og ben på samme tid. Den glidende bevægelse gør det til en blid træning for knæene. Men der er mange flere gode maskiner til cardio i fitnesscentret og det bedste af det hele er at du kan bruge en blanding af dem.

Du kan fx vælge først at løbe en tur på løbebåndet og derefter stadigvæk have energi i overkroppen til at ro med romaskinen. Lidt efter lidt vil du have forbedret i din udholdenhed og jo længere tid du kan træne ad gangen, desto større bliver det samlede antal af kalorier som du forbrænder i forbindelse med træningen.

Sådan kommer du i gang med styrketræning

Når det kommer til styrketræning, så vil et af dine første spørgsmål sikkert være om du skal træne med frie vægte eller med maskiner. Når du vælger at træne med frie vægte, så træner du såvel store som små muskelgrupper på samme tid. Derudover træner du også balance, koordination, motorik og smidighed i en større grad.

Det kan dog være nemmere især for nybegyndere at starte med maskinerne, da det kan kræve mere tålmodighed indtil du får teknikken på plads. Det kan skyldes alt fra manglende balance til udfordringer med motorikken. Dette kan føre til at man kører død i træningen og derfor er det bedre at starte med maskinerne, hvis valget står mellem ingen træning eller styrketræning med maskiner.

Blandt de mest populære maskiner finder du leg extension (benforlængelse) til træning af forlåret samt pullup-maskinen, som hjælper med at forstærke ryggen. Men der findes, som du sikkert ved, utroligt mange maskiner i fitnesscentret og derfor er det mest vigtigt at du som nybegynder får en hjælpende hånd af de ansatte til at sammensætte et træningsprogram, som passer lige til dig.

Husk udstrækning

Der er mange, som tager op til træningscentret, får løbet noget og løftet nogle vægte og så tager de hjem igen. Mange glemmer den sidste vigtige del som er udstrækning. I fitnessstræning trækker musklerne sig sammen og det er nødvendigt at strække ud for at vedligeholde en god balance i kroppen.

Lige meget hvor gammel du er og om du er drenge, pige, mand eller kvinde, så er det vigtigt at strække ud. Faktisk anbefales det at strække ud hver dag, selv om man ikke har været oppe og træne. I forbindelse med fysisk aktivitet er udstrækning vigtig da det er med til at reducere ømme muskler og at sørge for at både muskler og sener bliver holdt i form. Vigtigst af alt er det med til at reducere risici for skader.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *