Så meget kan 5 minutters træning om dagen forbedre dit overordnede helbred

| | 0 Comments

Nye undersøgelser viser at du kan forbedre dit helbred på samme måde hvis du enten løber 150 minutter om ugen eller løber fem minutter om dagen. Andre undersøgelser viser at det kan være mere effektivt at gå rundt på kontoret to minutter tre gange i timen end at tage op i træningscentret og træne en time efter arbejdet. Derudover kan du forbedre dit helbred endnu mere ved at kombinere det at rejse dig op tre gange i timen ved at gå målrettet efter et glas vand da hydrering bringer endnu flere fordele.

Fordele ved fem minutters daglig træning

Du kan reducere risikoen for at dø før tid med 30 procent samt reducere risici for hjertekarsygdomme med 45 procent, hvis du gennemgår en intens træning fem minutter om dagen.

Planken kan blive din bedste ven

Hvis du mangler inspiration til hurtig træning, så er planken et godt valg. Du skal blot bruge lidt plads på gulvet alt efter din højde. Det vil sige at du sagtens kan lave øvelsen både derhjemme samt på hotel, hvis du er på forretningsferie.

Med planken træner du alle muskelgrupper i kroppen. Alt fra tværgående mavemuskler til ballerne. Dermed kan du opnå en fladere mave, ydeevne til sport, en flottere lænd samt meget mere.

Men træning er ikke kun godt for at holde styr på vægten. Planken er et godt eksempel på en forholdsvis nem træning, som du kan udføre for at styrke led og muskler. Det kan godt være at du kun kan holde 15 sekunder i starten, men efter et stykke tid kan du lave planken i op til to minutter med gentagelser.

Sådan finder du tid til træningen

Hvis du føler at du stadigvæk har svært ved at finde tid til træning, så kan du følge disse gode råd. Du kan fx bruge TV-reklamer til din fordel og lave sprællemænd eller armbøjninger før filmen kommer tilbage på skærmen. Du kan også udnytte tiden ved at lave en form for øvelser som fx squats, mens du børster tænder. Det gør at du både opnår de anbefalede to minutters børstning af tænderne, mens du klarer lidt træning.

Ligesom at folk sætter en alarm til påmindelse om at tage en pille, så kan det også hjælpe at indstille en alarm til påmindelse om træning i løbet af dagen. Du kan fx gå en kort tur i pausen eller lukke døren til kontoret og klare lidt yoga i løbet af pausen.

Derudover kan du følge de klassiske råd om at gå op til supermarkedet i stedet for at tage bilen. Gå op ad trappen i stedet for at tage elevatoren på arbejdet eller rulletrappen fra togstation. Du kan også parkere bilen længere væk for at tvinge dig selv til at gå længere.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *