Sådan påvirker teknologien sportsindustrien

| | 0 Comments

Der er ingen tvivl om at teknologi har ændret vores hverdag og dette gælder også i sportens verden. Især internettet, computere og smartphones har påvirket sportsindustrien, så denne sektorer ser meget mere anderledes ud end den gjorde for tre årtier siden.

De digitale mediers indflydelse

Det at du sidder og (forhåbentligt) læser en del artikler om sport her på siden er en af de største indflydelser i ændringer i sportsindustrien i de seneste år. De digitale medier og sociale medier gør det nemmere for sportsfans at følge sine ynglingshold og at satse på dem online ved hjælp af bonuskoder. Hvis du er interesseret i dette, læs mere her.

Dette skyldes især udviklingen af smartphones og hvor meget folk bruger sociale medier og mobile apps til at følge fodboldhold, sportspersonligheder og sportsbegivenheder på alt fra organisationers egne designede apps til Instagram.

Det hele foregår live og hvis du ikke når at se begivenheden, så har du nemt ved at se en genudsendelse. Blot for 20-25 år siden ville du ikke have mulighed for at se den store kamp, hvis du gik glip af den. Det havde du kun hvis du optog kampen på VHS-bånd, som de fleste efterhånden nærmest har glemt alt om at de eksisterede.

Større interesse i penge i sportsindustrien

Takket være internettet samt liberalisering af spillemarkedet er der kommet endnu flere penge i sportsindustrien end der var tidligere. Tal viste tilbage i 2016 at mere end 100.000 danskere dagligt vædder penge på fodboldkampe selvom det er de færreste der tjener et reelt overskud i det lange løb.

Men det er ikke kun bookmakerne, der tjener mange penge på de væddeløb, som sport bettere kaster i puljen. Tal fra Nielsen Sport i USA viser nemlig sport bettere ser dobbelt så meget sport, som folk der ikke vædder sine penge på sport. Det gør de blandt andet fordi det tilføjer en ekstra spænding til når de ser kampen på TV’et eller stadionet.

Det vil sige at såvel bookmakere, som sportsklubber, TV-kanaler og endda sportsligaer alle har interesse i at folk bliver bettere. I Storbritannien estimeres det at britiske bookmakere bruger 20 til 30 procent af deres overskud på at betale for TV-reklamer og det kan blive til mange milliarder om året, som blot de mest prominente bookmakere vælger at investere i sportsindustrien.   

Køb af billetter til sport events

Det er ikke længe siden at det nærmest trak flere tænder ud at skulle købe billetter til store kampe. Dette gælder både kampe i nærområdet, men især også store begivenheder i udlandet, som var svære at opnå adgang til. Men takket været udvikling af internettet og software kan sport fans i dag købe billetterne online i løbet af få minutter.

Dette gælder både officielle hjemmesider som fx Ticketmaster hvor der bliver solgt billetter til tusindvis af begivenheder over hele verden, men det gælder også sider som StubHub hvor folk har mulighed for at videresælge sine billetter. Billethajerne er i dag rykket online, men StubHub er også en platform der hjælper flere tusinde personer, som undgår at brænde inde med billetter til en begivenhed, hvis de ikke kan deltage alligevel.

Oplevelsen er større og bedre

Teknologi har også ændret oplevelsen af en sportsbegivenhed for tilskuerne. Storskærmene er i dag i HD opløsninger og stadioner som fx Telia Parken i København giver tilskuerne adgang til trådløst internet. Teknologi som fx målteknologi, VAR-systemet i fodbold og andre former for digitalisering af sportsbegivenheder tilføjer også en ekstra værdi, som bringer publikum tættere på banen.  

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *